باز کردن لوله فاضلاب با جوش شیرین و سرکه

گرفتگی لوله‌های فاضلاب کابوس شبانه شماست؟ با جوش شیرین و سرکه به جنگ آن‌ها بروید!

خب، گرفتگی لوله های فاضلاب به خصوص در آشپزخانه چیزی هست که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم: صدای غل غل آب در سینک ظرفشویی یا سیفون که تخلیه نمی‌شود. گرفتگی لوله‌های فاضلاب می‌تواند یک دردسر واقعی باشد، به‌خصوص زمانی که مهمان دارید یا وسط شستن ظرف‌ها با سینک پر از کف مواجه می‌شوید! اما نگران نباشید، قبل از اینکه با لوله‌بازکن گران‌قیمت تماس بگیرید، راه‌حل‌های خانگی ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند شما را از شر این گرفتگی‌های آزاردهنده نجات دهد. در این مقاله از وبسایت آذر اتصال، به شما نحوه‌ی باز کردن لوله‌های فاضلاب با یک ترکیب جادویی که شامل جوش شیرین و سرکه است را آموزش می‌دهیم. همچنین، نکات ایمنی مهمی را که قبل از شروع کار باید رعایت کنید، به شما یادآوری می‌کنیم.

باز کردن گرفتگی لوله با جوش شیرین و سرکه

ابتدا نکات ایمنی را که در ادامه گفته شده را رعایت کنید، تا نوبت به مبارزه با گرفتگی لوله با استفاده از مواد طبیعی و در دسترس برسد!

مواد لازم:

  • یک فنجان جوش شیرین
  • دو فنجان سرکه سفید
  • آب جوش

 

مراحل کار:

  • جوش شیرین را داخل لوله بریزید: ابتدا، یک فنجان جوش شیرین را مستقیماً داخل لوله فاضلاب مسدود شده بریزید. سعی کنید جوش شیرین تا حد ممکن به محل گرفتگی برسد.

پرکردن جوش شیرین به محل دهانه لوله

 

  • سرکه را اضافه کنید: به آرامی، دو فنجان سرکه سفید را روی جوش شیرین داخل لوله بریزید. هنگام مخلوط شدن این دو ماده، واکنشی شیمیایی ایجاد می‌شود که باعث ایجاد کف و جوشیدن می‌گردد که این واکنش کاملاً طبیعی است!

اضافه کردن سرکه به محل گرفتگی لوله

 

  • صبر کنید و سپس با آب داغ بشویید: بعد از ریختن سرکه، اجازه دهید محلول جوش شیرین و سرکه به مدت 15 تا 30 دقیقه داخل لوله باقی بماند. در این مدت، واکنش شیمیایی به تجزیه مواد ایجاد کننده گرفتگی کمک می‌کند. پس از گذشت این زمان، یک کتری آب جوش را که قبلاً آماده کرده‌اید، به تدریج داخل لوله فاضلاب بریزید. آب جوش به شستن هرگونه مواد باقی‌مانده و روان شدن جریان آب کمک می‌کند.

اضافه کردن آب جوش به محل گرفتگی لوله فاضلاب

توجه: اگر گرفتگی لوله به طور کامل برطرف نشد، می‌توانید مراحل بالا را یک بار دیگر تکرار کنید و همچنین می توانید از مایع ظرفشویی نیز قبل از مراحل بالا به همراه آب جوش استفاده نمایید. با این حال، اگر همچنان با مشکل تخلیه آب مواجه هستید، ممکن است گرفتگی جدی‌تری وجود داشته باشد و نیاز به استفاده از فنر لوله بازکنی یا تماس با یک لوله‌بازکن حرفه‌ای باشد.

چرا لوله‌های فاضلاب گرفتگی پیدا می‌کنند؟

لوله‌های فاضلاب به مرور زمان می‌توانند با تجمع مو، چربی، تفاله‌های غذا، رسوبات صابون و سایر مواد زائد مسدود شوند. این تجمع باعث کند شدن حرکت آب و در نهایت انسداد کامل لوله می‌شود.

نشانه‌های گرفتگی لوله‌های فاضلاب

اگر هر یک از علائم زیر را در سینک ظرفشویی، وان حمام، دوش یا توالت خود مشاهده کردید، احتمالاً با گرفتگی لوله‌های فاضلاب روبرو هستید:

  • تخلیه کند آب
  • صدای غل غل آب هنگام تخلیه
  • بوی بد فاضلاب
  • بالا آمدن آب از سینک یا وان

 

 

نکات ایمنی قبل از باز کردن لوله با جوش شیرین

ایمنی حرف اول را می‌زند! قبل از اینکه دست به کار شوید، این نکات ایمنی را رعایت کنید:

تهویه مناسب

از تهویه مناسب آشپزخانه یا حمام خود اطمینان حاصل کنید. هنگام واکنش جوش شیرین و سرکه، گازهایی متصاعد می‌شود که ممکن است برای تنفس مضر باشد. پنجره‌ها را باز کنید و در صورت امکان از فن استفاده کنید.

دستکش و لباس محافظ

برای محافظت از پوست خود در برابر مواد سوزاننده احتمالی، دستکش لاستیکی بپوشید. همچنین می‌توانید از عینک ایمنی برای محافظت از چشمان خود استفاده کنید، به خصوص اگر با گرفتگی لوله در زیر سینک ظرفشویی سر و کار دارید.

بررسی اشیاء جامد

قبل از استفاده از جوش شیرین و سرکه، بررسی کنید که آیا گرفتگی ناشی از یک شیء جامد مانند اسباب‌بازی، برس یا تکه‌ای از اسفنج ظرفشویی نباشد. در صورت امکان، سعی کنید با احتیاط شیء را خارج کنید. استفاده از جوش شیرین و سرکه برای گرفتگی ناشی از اشیاء جامد چندان مؤثر نیست.

آب جوش

یک کتری آب را روی اجاق گاز بجوشانید. داشتن آب جوش در دسترس برای مرحله نهایی باز کردن لوله مفید خواهد بود.

روش‌های جایگزین برای باز کردن لوله‌های فاضلاب

اگر روش جوش شیرین و سرکه مؤثر نبود، چند روش جایگزین وجود دارد:

توجه مهم: در صورت استفاده از روش‌های زیر، حتماً دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را به دقت مطالعه کرده و نکات ایمنی را رعایت کنید.

  • لوله بازکن‌های شیمیایی: این مواد شیمیایی قوی می‌توانند گرفتگی‌های سخت را برطرف کنند، اما استفاده از آن‌ها باید با احتیاط و در موارد ضروری باشد. مواد شیمیایی لوله بازکن می‌توانند به لوله‌های فاضلاب آسیب بزنند و برای تنفس مضر باشند.
  • فنر لوله بازکنی: فنر لوله بازکنی یک ابزار مارپیچ شکل بلند است که می‌تواند گرفتگی‌های ناشی از تجمع مو، چربی و سایر مواد زائد را از بین ببرد. استفاده از فنر لوله بازکنی در صورتی که گرفتگی عمیق باشد، مؤثر است.

 

 

چگونه از گرفتگی لوله‌های فاضلاب جلوگیری کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان است، با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید از گرفتگی‌های آزاردهنده لوله‌های فاضلاب جلوگیری کنید:

  • تفاله‌های قهوه و چای را دور نریزید: تفاله‌های قهوه و چای می‌توانند به مرور زمان در لوله‌ها تجمع کرده و باعث گرفتگی شوند. به جای ریختن آن‌ها داخل سینک، تفاله‌ها را در سطل زباله بیندازید.
  • چربی و روغن را داخل سینک نریزید: روغن و چربی‌های جامد می‌توانند در لوله‌ها سفت شده و باعث انسداد شوند. روغن‌های استفاده شده را در یک ظرف جمع‌آوری کرده و سپس دور بریزید.
  • از صافی سینک استفاده کنید: یک صافی مناسب روی سینک ظرفشویی خود نصب کنید تا از ورود مو، تفاله‌های غذا و سایر زباله‌ها به لوله فاضلاب جلوگیری شود. سافی را به طور مرتب خالی کنید.
  • به طور مرتب آب جوش داخل لوله بریزید: هر چند وقت یکبار، یک قابلمه آب جوش را به تدریج داخل لوله فاضلاب سینک ظرفشویی و حمام بریزید. آب جوش به شستن چربی‌ها و مواد لغزنده‌ای که می‌توانند به مرور زمان باعث گرفتگی شوند، کمک می‌کند. اما به گونه ای نباشد که به لوله ها آسیب بزند.

 

 

گرفتگی لوله‌های فاضلاب می‌تواند یک دردسر خانگی رایج باشد، اما خوشبختانه راه‌حل‌های ساده‌ای برای رفع آن وجود دارد. روش استفاده از جوش شیرین و سرکه یک روش طبیعی، کم‌ هزینه و مؤثر برای باز کردن گرفتگی‌های لوله‌های فاضلاب است. به خاطر داشته باشید که قبل از شروع کار، نکات ایمنی را رعایت کنید و در صورت لزوم از روش‌های جایگزین یا کمک یک متخصص استفاده نمایید. با رعایت نکات پیشگیرانه‌ای که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید از گرفتگی‌های آزاردهنده لوله‌های فاضلاب جلوگیری کنید و جریان روان آب در سینک، حمام و توالت را تضمین نمایید.

سوالات متداول

1. آیا می‌توانم از جوش شیرین و نمک به جای سرکه برای باز کردن لوله استفاده کنم؟

سرکه به دلیل خاصیت اسیدی ملایمی که دارد، با جوش شیرین واکنش بهتری نشان می‌دهد و باعث ایجاد کف می‌شود که به تجزیه مواد ایجاد کننده گرفتگی کمک می‌کند. استفاده از نمک به تنهایی یا با جوش شیرین چندان مؤثر نیست.

2. چقدر طول می‌کشد تا جوش شیرین و سرکه گرفتگی لوله را برطرف کنند؟

معمولاً واکنش جوش شیرین و سرکه برای رفع گرفتگی‌های جزئی 15 تا 30 دقیقه زمان می‌برد. اگر گرفتگی شدیدتر باشد، ممکن است نیاز به تکرار این روش یا استفاده از روش‌های دیگر باشد.

3. آیا استفاده از جوش شیرین و سرکه به لوله‌های فاضلاب آسیب می‌زند؟

خیر، استفاده از جوش شیرین و سرکه در حد متعارف آسیبی به لوله‌های فاضلاب وارد نمی‌کند. اما به یاد داشته باشید که از مواد شیمیایی لوله بازکن به طور مکرر استفاده نکنید، زیرا این مواد می‌توانند به لوله‌ها آسیب برسانند.

4. چه زمانی باید با یک لوله‌بازکن حرفه‌ای تماس بگیرم؟

اگر گرفتگی لوله با روش جوش شیرین و سرکه برطرف نشد، گرفتگی عمیق باشد و یا در چندین لوله به طور همزمان اتفاق افتاده باشد، بهتر است با یک لوله‌بازکن حرفه‌ای تماس بگیرید.

5. آیا می‌توان از جوش شیرین و سرکه برای باز کردن لوله توالت استفاده کرد؟

در حالی که استفاده از جوش شیرین و سرکه برای گرفتگی‌های جزئی توالت بی‌خطر است، اما گرفتگی توالت اغلب ناشی از اشیاء جامد است. در صورت گرفتگی توالت، ابتدا بررسی کنید که آیا شیء جامدی باعث گرفتگی شده است یا خیر. در غیر این صورت، می‌توانید از روش جوش شیرین و سرکه برای رفع گرفتگی‌های جزئی استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *